PR v kostce aneb o kom se nemluví, jako by nebyl!

Existuje tady takových mágů na PR a osobní brand, že by bylo dobré si je progooglit a podívat se na všechny „zaručené“ rady, ale sedím ve vlaku do Brna a chytat signál a spoléhat na Google je stejné jako čekat v tomto vlaku kvalitní presso. A tak to zkusím jinak, bez kafe a sama.

Jak jsem to měla já ve vztahu s médii? Když pominu to, že jsem je vystudovala v době, kdy jsem měla vlastní PR agenturu a nechala jsem se vyhodit od zkoušky kvůli argumentu, že v praxi to funguje jinak, tak se mi podařilo dostat hned několik značek (vlastních i cizích) do širokého povědomí právě díky PR nástrojům.

Procházím v elektronickém archivu jeden výstup za druhým a sepisuji seznam: Ekonom, Euro, Marianne, Elle, Vlasta, Květy, Rádio Impuls, ČT Události, komentáře a spousta dalších titulů, serverů více či méně známých. 

Celkem slušný výčet za posledních pár let. A to jenom zmiňuji, kde o našich klientech nebo o nás padla minimálně celostrana a nebo více než štěk v podobě pár sekund. A tak na základě těchto zkušeností s použitím selského rozumu bez aplikování zbytečné vědy sepisuji svá „zaručená“ pravidla: 

Odpovězte si na otázky:
a) Kdo jsem a kým jsem?
b) V čem jsem jiná/ý?
c) Co dělám?
d) Co mi vydělává?
e) Jaké jsou moje hodnoty?

  
Co potřebujete?
 

Příběh!

Z výše uvedeného zkuste sepsat stručný příběh. Není to vůbec jednoduché, a tak rovnou doporučuji v úvodu oslovit psavce nebo PR člověka na konzultaci. Investice, která se rozhodně vyplatí. 

Fotky!

Kvalitní, osobní, produktové, profesionální, ale případně i trošku ulítlé, pokud jste instruktorem seskoku padákem.

Vzor

Někdo, koho obdivujete v životě osobním i profesním a kdo bude pro vás inspirací v tom obyčejném lidském příběhu. Je to přece také jenom člověk.

Data 

Podnikáte-li v IT, máte software či jinou databázi, máte bezesporu zajímavé informace, ze kterých lze udělat analýzu, kterou odborná či tematicky zaměřená média otisknou. Klaďte důraz na téma, originalitu a zdroje. 

Dobré jméno

Stokrát vám řeknou „neotisknu“, „nemůžu“, „nemám prostor“, nevadí, slušně poděkujte a slušně se připomeňte příště. A nezapomeňte říkat pravdu! 

Přístup

Osobně, nevtíravě a s úsměvem vždy a za každého počasí.

Selský rozum

PR není věda, resp. nedělejme ji z toho zbytečně. Stačí se jednoduše zamyslet na tím, jaké téma nabídnu tomu či jinému médiu. Je důležité vědět, komu co říkáte a jestli to padne vždy na úrodnou půdu.

Mediální trénink

Pokud se vám první PR zadaří, dříve nebo později se třeba dostanete do duelu v přímém přenosu a základy před kamerou se vám jistě budou hodit! 

Kontakty

Sbírat, sbírat, sbírat! Aktualizovat, aktualizovat, aktualizovat! Připomínat se, připomínat se, připomínat se! Rozhodně nikdy nezatloukat! 

Ivona

Moje kolegyně, se kterou jsme si mockrát vzájemně pomohly, a ona dokonce i ze mne nejednou udělala „hvězdu“ i v době, kdy jsem seděla doma na mateřské a myslela jsem si, že kojící matka fakt nikoho nebere. Spolupráce s kvalitními a odborně zdatnými jedinci se vyplatí nejenom v oblasti PR.

Nohy na zemi

I když budete mít obličej na titulní stránce a hlavu z toho v oblacích, tak nikdy nezapomeňte, že je třeba mít nohy na zemi… 

Eva Čejková Vašková, ředitelka

Chcete vědět více? Přijďte mezi nás na praktický kurz základů PR 25. 5. v Praze!

Write a comment